PERBINCANGAN KAJIAN

     1. Menurut dapatan kajian, setiap sekolah mempunyai pelbagai salah tingkah laku dan masalah disiplin murid. Antaranya gejala ponteng merupakan gejala yang kerap berlaku di setiap sekolah seterusnya ialah datang lewat ke sekolah. 

 2. Penemuan kajian ini bersama dengan kajian lepas yang mengatakan bahawa ketidakhadiran ke sekolah tanpa sebab iaitu ponteng sekolah merupakan masalah disiplin pelajar yang utama dan semakin meningkat di sekolah X. 

  3. Kajian ini juga bertepatan dengan penemuan kajian lepas yang kita jumpai yang menggunakan model Pengurusan Displin (Fail Meja Displin) yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Punca-punca Masalah Disiplin Pelajar


            Menurut Unit Disiplin Bahagian Sekolah-sekolah, Kementarian Pendidikan Malaysia, masalah ponteng sekolah mencakupi sebahagian besar salah laku yang dilakukan oleh golongan remaja yang tentunya di bangku sekolah.

i.        Pengaruh rakan sebaya
ii.      Faktor diri kendiri
iii.    Latar belakang keluarga yang bermasalah atau berpecah
iv.    Kekurangan didikan agama
v.      Pengaruh media massa
vi.    Pengaruh budaya barat
vii.  Pengaruh persekitaran

      Kesan Masalah Disiplin Pelajar

        Menurut Salleh B. Majid (1997) dalam artikelnya “Jangan Salahkan Remaja Sahaja” menjelaskan  bahawa gejala ponteng yang kerap berlaku dalam kalangan remaja bukan sahaja membawa kesan kepada pelajar tersebut diri sendiri, malah ia turut membawa implikasi kepada pelbagai pihak.

(i)  Kesan ke atas Individu
i.  Mempamerkan akhlak diri yang tidak baik.
ii.  Dikena dendaan dari pihak sekolah sehinggalah dibuang sekolah.
iii.  Dipandang rendah oleh rakan lain.
iv.  Masa depan terjejas.

(ii)  Kesan ke atas Keluarga
               i.   Imej dan nama baik sesebuah keluarga akan dijatuhkan.
               ii.  Ibu bapa akan dianggap tidak pandai mendidik tingkah laku anak dan         kekurangan ilmu keibubapaan.
               iii.  Hubungan silaturahim antara ahli keluarga terjejas.

(iii)  Kesan ke atas Sekolah
               i.  Menjejaskan imej sekolah.
               ii.  Pihak sekolah mempunyai rekod yang buruk tentang disiplin pelajar.

(iv)  Kesan ke atas Masyarakat
    i.  Akan meyebabkan berlakunya jenayah-jenayah seperti bergaduh, mencuri dan merompak.
    ii.  Pelajar sudah terbiasa dengan kegiatan buruk di sekolah.

(v)  Kesan ke atas Negara
        i.  Negara kita hilang pelapis generasi kepimpinan masa hadapan.


      Langkah-langkah Mengatasi Masalah Disiplin Pelajar

(i)  Individu
·         Membentuk sahsiah yang baik sejak bangku sekolah.
·         Memupuk nilai moral dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian.
·         Melatih disiplin sendiri seperti menepati masa.
·         Bagi pelajar yang mempunyai masalah disiplin, mereka haruslah sedar dan mengakur kesalahan sendiri dan berjanji tidak mengulangi kesalahan yang sama.

(ii)  Ibu bapa
·         Sepatutnya mencurahkan lebih banyak kasih sayang kepada anak-anak yang      bermasalah disiplin.
·         Supaya anak akan berasa tersayang.
·         Menasihati anak mereka dan memerhati perubahan tingkah laku anak-anak mereka supaya dapat mengenal pasti puncanya.
·         Memupuk nilai-nilai murni sejak kecil lagi.
·         Menegaskan kepentingan sikap berdisiplin dalam kehidupan seharian.

(iii)  Guru
·         Sesi kaunseling harus diberikan.
·         Seperti dalam kajian lepas, guru kaunseling boleh menjalankan sesi kaunseling  dengan cara temubual dan soal selidik untuk mengenalpasti faktor-faktor masalah disiplin pelajar.
·         Mendekati pelajar tersebut untuk memahami keadaannya.

(iv)  Pihak Sekolah
·         Menperketat peraturan-peraturan sekolah.
·         Sebagai contoh, pihak sekolah boleh mengubah cara denda atau menambahkan dendaan terhadap pelajar-pelajar yang sering melanggar peraturan sekolah.
·         Memberi amaran menakutkan pelajar supaya menjauhkan diri daripada masalah disiplin.
·         Program kesedaran pelajar seperti kem motivasi juga perlu dijalankan.


Rujukan
1. Muhammad Faizal A. Ghani, Norfariza Mohd Radzi, Simin Ghavifekr, Hisaina Banu Kenayatullah, Mokhtar Muhammad. (2014). Jurnal Kepimpinan Pendidikan. Pengurusan Disiplin Murid di Sekolah Kawasan Bandar dan Luar Bandar: Perspektif Pemimpin Sekolah, 1(1), 34-36. Diperoleh daripada https://jupidi.um.edu.my/article/view/8282/5746.

2. Hussein Mahmood. (1993). Kepimpinan dan Keberkesanan Sekolah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia, 1993.

3. Salleh B. Majid. (1997, Jun). Jangan Salahkan Remaja. Utusan Malaysia.



1 comment: