Dalam mendepani arus pemodenan, saban hari
permasalahan tingkah laku dan disiplin pelajar dilihat semakin berleluasa. Hal
ini amat membimbangkan semua pihak kerana ia seperti menjadi duri dalam daging
yang akan membawa kepada kemerosotan adab, tingkah laku serta disiplin pelajar
terhadap ibu bapa, rakan-rakan, malah guru mereka sendiri. Masalah ini perlulah
secepatnya dibendung agar tidak menjadi kudis yang meninggalkan parut yang
lebih serius. Untuk memastikan kita
berupaya melahirkan pelajar yang merangkumi falsafah pendidikan
kebangsaan. Maka langkah-langkah pengurusan tingkah laku pelajar haruslah
dilaksanakan dengan cara yang terbaik di semua sekolah di Negara ini agar dapat
melahirkan pemuda dan pemudi yang dapat berbakti kepada agama, bangsa dan
Negara.
APAKAH DEFINISI SEBENAR ‘TINGKAH LAKU’
• Makna
tingkah laku dapat disimpulkan sebagai perangai, gerak-geri, kelakuan, segala
perbuatan yang melibatkan kegiatan motor seperti berjalan, berlari, bergerak,
berinteraksi, dan memberi respon atau tindak balas terhadap sesuatu sama ada
dalam keadaan sedar ataupun tidak. Malahan tingkah laku juga sebenarnya
mencakupi gambaran emosi dan mental seseorang.
• Menurut
Kamus Dewan (1979),tingkah laku membawa maksud berbagai-bagai ragam dan
berbagai-bagai laku.
• Seterusnya, menurut
Lewis M.Beaker (2011) tingkah laku adalah apa yang kamu lakukan, cara
berinterkasi atau cara beraksi dan bertindak balas terhadap persekitaran.
Terdapat dua jenis tingkah laku iaitu tingkah
laku bermasalah positif dan tingkah laku
bermasalah negatif.
Tingkah Laku Bermasalah Positif
• Tingkah
laku positif merupakan tingkah laku kanak-kanak
yang merupakan tingkah laku yang baik untuk perkembangan mereka. Dengan
adanya tingkah laku ini, kanak-kanak akan lebih bersemangat untuk melibatkan
diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
• Kanak-kanak
yang cepat belajar juga merupakan tingkah laku yang positif kerana akan
memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Guru
tidak perlu melakukan proses pemulihan sekiranya kanak-kanak cepat belajar.
Guru cuma perlu fikirkan aktiviti pengayaan untuk kanak-kanak tersebut.
Jenis-jenis Tingkah Laku Bermasalah Positif
a) Tingkah laku ingin tahu- Sikap ingin tahu
yang tinggi terhadap sesuatu perkara yang dilihat.
b) Tingkah laku cepat belajar- Cepat menangkap
atau ‘catch up’ sesuatu perkara yang baru dipelajari, dapat mempelajari sesuatu
yang baru dengan cepat.
c) Tingkah laku pintar cerdas- Sentiasa cepat
dan pantas apabila menggunakan otak dan berfikir.
d) Tingkah laku proaktif- Sentiasa menunjukkan
kesungguhan atau sikap maju ke depan berbanding kawan-kawan yang lain.
Tingkah Laku Bermasalah Negatif
• Tingkah
laku negatif pula merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
Jenis Tingkah Laku Bermasalah Negatif
a) Tingkah laku bergantung
b) Tingkah laku distruptif
c) Tingkah laku distruktif
APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN PENGURUSAN DISIPLIN?
• Menurut
Kamus Dewan, disiplin merujuk kepada latihan pemikiran dan kelakuan supaya
boleh mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib. (DBP, 2002 : 308).
• Di
samping itu menurut Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979, menjelaskan disiplin
bermakna kesanggupan seseorang untuk melakukan sesuatu dengan tertib,
menghormati hak orang lain, mengamalkan tingkah laku yang baik dan tidak
mengganggu kepentingan orang lain. (Abdullah Sani, 2006 : 1)
• Seterusnya
menurut Mok Soon Sang (1995) pula menyatakan pada peringkat sekolah, disiplin
adalah peraturan-pertauran yang dikenakan ke atas pelajar-pelajar dengan tujuan mengawal tingkah
laku mereka melalui hukuman atau ganjaran. Selain itu, disiplin juga bermaksud
kesanggupan seseorang itu bekerja atau
membuat sesuatu dengan cukup tertib, kesanggupan hormat-menghormati diantara satu sama lain dan mempunyai
semangat tolong-menolong dan kesanggupan membaiki keadaan yang sedia ada
menerusi usaha yang membina serta sanggup berkhidmat terhadap masyarakat.
• Menurut
Mohd Ismail (2008), pengurusan disiplin melibatkan tiga aspek tindakan iaitu
tindakan penyediaan asas-asas kawalan
tatatertib terutama sekali penentuan tatatertib, pelaksanaan proses tatatertib
dan mengenakan hukuman tatatertib melakukan kesalahan.
• Sistem
pengurusan disiplin yang baik perlulah sentiasa berpandukan kepada
peraturan-peraturan oleh Kementerian Pelajaran
melalui pekeliling-pekeliling ikhtisas yang dikeluarkan dari semasa ke
semasa (Mohd Ismail, 2008)
• Oleh
itu untuk mengenal pasti punca-punca berlakunya perkara ini dan cara
pengurusannya dengan lebih baik, maka kami telah menjalankan kajian yang
memberikan fokus terhadap pengurusan tingkah laku dan disiplin pelajar di
sekolah.
Rujukan
1. Salwana
Binti Mohamed Nor.(Jun,2013). Pengurusan Disiplin Sekolah Menengah Kebangsaan
Harian di Daerah Pasir Gudang, Johor. Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://eprints.utm.my/id/eprint/41952/5/SalwanaMohamedNorMFP2013.pdf&ved=2ahUKEwiio8yo1unoAhVywTgGHR5CDmgQFjADegQIBRAC&usg=AOvVaw0AgVWheilmVjrahRUycl2W
2. Lam
Lee Mein.(Jun 2013). Pengurusan Disiplin di Tiga Buah Sekolah Menengah Daerah
Kota Tinggi, Johor. Diperoleh daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://eprints.utm.my/id/eprint/41951/&ved=2ahUKEwi68paVi-roAhVReysKHaOyC-YQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw1ZqGaNgC0nJHQL5dsFJkju&cshid=1586941894692
3. Mohamad
Akbal Bin Abdul Mutalib.(Jun,2013). Amalan Kepimpinan dan Pengurusan Guru
Penolong Kanan Hal Ehwal Murid dalam Meningkatkan Disiplin Pelajar. Diperoleh
daripada https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://eprints.utm.my/id/eprint/41771/&ved=2ahUKEwiDrNzojOroAhXQxzgGHR9QDUgQFjACegQIBBAB&usg=AOvVaw2PXHftGPGwm6PNyYFqMQSa&cshid=1586942353684
No comments:
Post a Comment