Sambungan Perbincangan (pendapat)
l Berdasarkan kajian yang telah dibuat oleh kumpulan kami melalui bahan-bahan yang berautoriti seperti buku, tesis dan jurnal mengenai masalah disiplin dan tingkah laku pelajar di sekolah kebanyakan maklumat yang kami perolehi ialah punca, kesan serta faktor berlakunya masalah disiplin di sekolah.
l Berdasarkan kajian yang telah dibuat oleh kumpulan kami melalui bahan-bahan yang berautoriti seperti buku, tesis dan jurnal mengenai masalah disiplin dan tingkah laku pelajar di sekolah kebanyakan maklumat yang kami perolehi ialah punca, kesan serta faktor berlakunya masalah disiplin di sekolah.
l
Ponteng sekolah
merupakan masalah disiplin yang paling tinggi dicatatkan berdasarkan kajian yang telah dilakukan oleh kumpulan kami. Hal ini demikian kerana, terdapat
beberapa faktor yang menyebabkan pelajar ponteng sekolah. Antara faktor pelajar
ponteng sekolah adalah kerana kurang atau tidak berminat terhadap pengajaran
dan pembelajaran di sekolah.
Keadaan ini berpunca
daripada isi kandungan sukatan pelajaran yang banyak memberikan tumpuan kepada
mata pelajaran yang memerlukan pelajar menghafal seperti mata pelajaran
sejarah, matematik, sains, geografi dan sebagainya.
l Kami juga mengkaji cara-cara mengatasi masalah ponteng
sekolah seperti perbincangan
pihak
sekolah bersama
ibu bapa pelajar yang bermasalah, sesi belaian kasih dalam slot kaunseling dan tindakan
yang diambil oleh kaunselor bagi pelajar yang bermasalah seperti menyediakan
buku nota kecil untuk pelajar mencatat kehadiran ke sekolah.
l Berdasarkan
keratan akhbar di atas, selain daripada ponteng sekolah, datang lewat ke
sekolah juga mencatatkan bilangan tertinggi dalam kes disiplin pelajar.
l Berdasarkan
kajian yang telah kami lakukan terdapat beberapa faktor yang menunjukkan
pelajar hadir lewat ke sekolah disebabkan oleh melakukan kerja sambilan,
tidur jam 12 malam ke atas, kurang bermotivasi ke sekolah, hadir ke sekolah
sebab terpaksa, lewat sebab diri sendiri iaitu tidak
berdisiplin, tempat tinggal jauh dari sekolah, tinggal
bersendirian, jadual kenderaan awam tidak menentu, suka tunggu rakan, tiada
orang prihatin, sikap sambil lewa, sengaja datang lewat, masalah bangun awal
dan tidak tahu sebab datang ke sekolah.
l kami berpendapat bahawa perkara-perkara seperti ini berlaku kerana
kurangnya sikap tanggungjawab dalam diri pelajar tersebut. Mereka juga tidak
mempunyai matlamat yang tetap untuk hadir ke sekolah.
l Perkara seperti ini perlu di atasi, kami berpendapat bahawa Unit Bimbingan dan
Kaunseling serta Pihak Badan Disiplin perlu
bekerjasama dalam menangani masalah hadir lewat ke sekolah.
l Unit Bimbingan dan Kaunseling boleh mengadakan program seperti Kami Sayang Anda
dan program motivasi dalam meningkatkan kehadiran awal pelajar ini ke
sekolah. Manakala dari
pihak Badan Disiplin pula mengenakan tindakan menampal nama-nama pelajar lewat
untuk kesedaran umum dan juga rotan sekiranya melebihi dari 5 kali lewat.
l Guru
memainkan peranan yang sangat penting dalam membentuk seseorang individu yang
bergelar pelajar, terutama sekali pelajar-pelajar yang tinggal di asrama seperti Sekolah Berasrama Penuh dan Maktab
Rendah Sains MARA.
l Hal ini
demikian kerana, mereka lebih banyak menghabiskan masa mereka di sekolah
berbanding di rumah, jadi guru merupakan ibu bapa kedua bagi pelajar berasrama
di sekolah.
l Contoh
masalah disiplin yang sering berlaku dalam kalangan pelajar asrama ialah kes
buli, kerana ia menjadi adat pada pelajar atasan di asrama untuk menyuruh
pelajar-pelajar yang baru masuk ke asrama untuk melakukan sesuatu pekerjaan
seperti mencuci pakaian pelajar atasan, dari situ berlaku pergaduhan antara
pelajar-pelajar yang tinggal dalam satu asrama yang sama. Di sini, dapat kami
simpulkan guru perlu mengambil tindakan ke atas pelajar-pelajar asrama yang
terlibat dengan masalah disiplin.
l Antara
contoh lain masalah disiplin yang sering berlaku di sekolah ialah ponteng
kelas, lewat ke sekolah, kes buli, ponteng sekolah, merokok, mencuri, bergaduh
dengan rakan dan membuat bising semasa pdp.
l Akhirulkalam, dapat
kami simpulkan bahawa masalah disiplin dan salah laku dalam kalangan pelajar
masa kini didorong oleh beberapa faktor seperti suasana pembelajaran, rakan
sebaya, media massa dan sebagainya.
l Pada pendapat
kami guru merupakan golongan yang sering mendapat perhatian masyarakat. Hal ini
demikian kerana rebah bangun sesebuah masyarakat adalah bergantung kepada para
guru kerana mereka merupakan barisan hadapan yang akan membentuk dan mendidik
pelajar menjadi insan yang berakhlak mulia serta dalam menangani masalah
disiplin pelajar.
Kesimpulan
l Kesimpulannya,
masalah tingkah laku dan disiplin dalam kalangan pelajar sememangnya sering
dihadapi oleh guru-guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.
Bukannya mudah untuk menguruskan masalah tingkah laku di kalangan murid-murid.
Adakalanya ia dapat dikawal dan ada kalanya ianya seperti barah yang boleh
menyebabkan lumpuhnya proses pembelajaran di dalam bilik darjah.
l Oleh itu, guru
memainkan peranan utama membentuk keperibadian tingkah laku murid-murid semasa
berada di sekolah. Selain itu juga, semua pihak perlu bekerjasama dalam
menangani masalah disiplin dan tingkah laku dalam kalangan pelajar di sekolah.
l Akhir kata, semua pihak perlu
bekerjasama dalam menangani masalah ini sebelum nasi menjadi bubur. Demi
mewujudkan generasi yang lebih berguna pada masa hadapan, langkah drastik
daripada semua pihak patut dilaksanakan. Tindakan daripada satu pihak sahaja
tidak akan membuahkan hasil. Jadi sama-sama kita berganding bahu untuk
menangani masalah ini.
Rujukan
1. Chin Pek
Lian, Low Li Chueen, Vivian Low Yen Yeong. (2005). Isu-Isu Masalah Disiplin
Pelajar : Pendekatan Dan Penyelesaian. Seminar pendidikan 2005, fakulti
pendidikan UTM.
2. Khairul Akmal
Bin Mamat. (2010). Diperoleh daripada https://kayrolls.blogspot.com/2010/02/masalah-dusiplin-dalam-kalangan-pelajar.html
3. Aznan Che Ahmad, Mohd Zuri Ghani, Salizawati
Omar, Zainuddin Md Isa. (2010). Artikel Pendidikan Khas. Kanak-kanak
Bermasalah Tingkah Laku, 10(2). Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/291997651_Kanak-kanak_Bermasalah_Tingkahlaku
No comments:
Post a Comment